Google Analytics 4 – źródło danych dla twojego biznesu
Podejmowanie decyzji na podstawie danych jest kluczem do sukcesu.
Firmy, które je gromadzą i analizują, są w stanie tworzyć lepsze, bardziej dopasowane produkty, skuteczniejsze kampanie reklamowe, wyznaczać kierunki rozwoju i strategii.
Dane mogą pochodzić z wielu źródeł w zależności od prowadzonego biznesu. Ważne, by na początku odpowiedzieć sobie na pytanie, które z nich mają dla nas największą wartość. Można to zrobić przez pryzmat zdefiniowanych celów biznesowych i na ich podstawie wybrać odpowiednie wskaźniki. To one wskażą nam, które dane należy śledzić i analizować.
Nie jest sztuką gromadzić wszystkich możliwych danych – przeważnie 20% z nich dostarczy 80% najważniejszych informacji.
Jednym z narzędzi, które gromadzi dane o naszych klientach, jest Google Analytics 4 w skrócie GA4. W formie krótkiego kodu, jest umieszczany na stronie internetowej danej firmy.
Zalety Google Analytics 4
GA4 jest źródłem wielu cennych informacji, poniżej wymieniłem niektóre z nich:
- Wgląd w zachowanie użytkowników na stronie. GA4 pozwala na dokładne śledzenie zachowań użytkowników na stronie internetowej. Można zobaczyć, jakie strony odwiedzają, ile czasu na niej spędzają, skąd pochodzą i w jaki sposób poruszają się po witrynie.
- Demografia użytkowników. GA4 umożliwia analizę cech demograficznych użytkowników – wieku, płci oraz z jakich miejscowości odwiedzają stronę.
- Źródła ruchu. Można dowiedzieć się, skąd pochodzi ruch na stronie internetowej. GA4 pokazuje, czy użytkownicy przychodzą z wyników wyszukiwania, z mediów społecznościowych, z reklam, konkretnych stron czy może jeszcze innych źródeł. To kluczowe informacje do efektywnego alokowania budżetu marketingowego.
- Dostosowanie kampanii marketingowych. GA4 pozwala na śledzenie efektywności różnych kampanii marketingowych. Można sprawdzić, które kampanie przynoszą najlepsze wyniki, a które wymagają optymalizacji lub zakończenia.
- Zrozumienie zachowań mobilnych użytkowników. W dobie rosnącej liczby użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych, Google Analytics oferuje dane na temat zachowań na różnych rodzajach urządzeń.
- Optymalizacja treści i struktury strony. Analizując dane w Analytics, można zidentyfikować, które treści i strony są najbardziej popularne, a które nie przyciągają uwagi użytkowników. Dzięki temu można dostosować treści i strukturę witryny, aby zwiększyć zaangażowanie użytkowników.
Zalet z posiadania Google analytics 4 na stronie firmowej można wymieniać. Dużym atutem, szczególnie z punktu widzenia mniejszych biznesów, jest fakt, że GA4 jest darmowe. Jedynym wyzwaniem może okazać się poprawna konfiguracja narzędzia, która wymaga bardziej zaawansowanej jego znajomości.
Tak jak wspomniałem na początku, podejmowanie decyzji biznesowych na podstawie danych jest ważnym czynnikiem przewagi konkurencyjnej. Ignorowanie tego faktu może odbić się stratami dla biznesu. Nie trzeba od razu podejmować dużych, kosztownych kroków w tym kierunku. Można zacząć od śledzenia i analizowania najważniejszych wskaźników, a następnie skalować działania. Z pomocą przychodzi darmowe narzędzie Google Analytics 4, które dostarczy nam wielu informacji. Ponadto rozbudowana infrastruktura Google udostępnia wiele innych narzędzi współpracujących z GA4. Od Lookera (więcej o looker przeczytasz tutaj) umożliwiającego w atrakcyjny sposób wizualizować dane i raporty, przez Google ads po hurtownię danych Big Query.